بلاگ /

  • مزایا و معایب دورکاری از دید کارکنان و کسب و کارها

    • 15 آذر 1400 0

    همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد دورکاری در سراسر جهان افزایش یابد. با توجه به اینکه در هر چالشی می‌توانیم فرصتی پیدا کنیم، برخی از کسب ‌و‌ کارها از این چالش برای پیشرفت خود استفاده کردند. ولی برخی مجبور شدند کارکنان خود را تعدیل کرده و فعالیت‌های خود را کاهش دهند. همچنین دورکاری باعث شد برخی از کارکنان درآمد خود را افزایش دهند.

    بنابراین، فراموش نکنید که شما نیز می‌توانید با دورکاری در مسیر پیشرفت قدم بردارید! در این مطلب از وبلاگ داما نیز با مزایا و معایب دورکاری آشنا می شوید تا بدانید چگونه کسب ‌و ‌کارها و کارکنان توانستند با دورکاری پیشرفت کنند یا با شکست مواجه شوند!

     

     

    دورکاری چیست؟

    دورکاری را می‌توان کار در محلی به جز دفتر کار تعریف کرد. برخی از افراد نیز دورکاری را برابر با کار در منزل می‌دانند. دورکاری از زمانی که دسترسی به اینترنت آسان شد و داشتن یک گوشی و رایانه شخصی به امری عادی تبدیل شد، روز به روز در حال افزایش است.

    کارکنان در دورکاری با استفاده از تماس تصویری، ایمیل، سایت و شبکه‌های اجتماعی با مدیر شرکت یا کارفرمای خود ارتباط برقرار می‌کنند. برای درک بیشتر دورکاری و پاسخ به این سوال که آیا دورکاری برای کسب‌وکار شما مناسب است، بهتر است مزایا و معایب آن را مطالعه کنیم.

    جالب است بدانید در سال 2018 یعنی قبل از همه‌گیری کرونا، یک شاغل از هر سه شاغل در آمریکا به‌‌ صورت دورکاری کار می‌کرد و میزان بهره‌وری آنها در برخی شرکت‌ها چهل درصد بیشتر از کارمندان حضوری بود.

    به احتمال زیاد، این رقم در دوران همه‌گیری کرونا چندین برابر شده است و انتظار می‌رود تعداد قابل توجهی از کارکنان و کسب‌وکارها برای بهره‌مندی از مزایای دورکاری پس از دوران کرونا نیز به دورکاری ادامه دهند.

    در یک کلام، دورکاری همچنان به رقابت با کار در شرکت خواهد پرداخت!

     

    دورکاری چیست؟

     

    مزایای دورکاری از دید کارکنان

    مزایای دورکاری از دید کارکنان بسیار متنوع و حتی بیشتر از کار حضوری است. به احتمال زیاد برخی از این مزایا به گوش شما نیز خورده است. دورکاری برای همه افراد مناسب است ولی والدین بچه‌های کوچک، کارکنانی با مشکلات سلامتی، کارکنان عاشق سفر و کارکنان چندشغله بیشتر از سایرین از مزایای دورکاری سود می‌برند.

     

    انعطاف‌پذیری

    اولین مزیت از مزایای دورکاری از دید کارکنان این است که می‌توانند بدون هیچ محدودیتی ساعات کاری خود را انتخاب کنند. آن‌ها می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز و در هر روزی حتی روزهای تعطیل و تعطیلات نوروز کار کنند.

    علاوه بر انعطاف‌پذیر بودن ساعت کاری، کارکنان می‌توانند در هر مکانی که می‌خواهند کار کنند. کارکنان دورکار حتی می توانند در صورت دسترسی به اینترنت و رایانه در حین سفر نیز کار کنند.

    چنین شرایطی کاری برای هر کارمندی ایده‌آل است!

     

    کار کردن به میزان دلخواه

    یک کارمند دورکار می‌تواند به هر میزان که مایل هست کار کند. او می‌تواند پروژه‌ها را طبق سلیقه خود انتخاب کند. در سال‌های اخیر، سایت‌هایی بسیاری برای فریلنسرها ایجاد شده است و آن‌ها می‌توانند از این طریق بدون هیچ اجباری برای پروژه موردنظر خود درخواست دهند.

    این مزایای دورکاری باعث می‌شود رضایت شغلی کارکنان به‌صورت قابل توجهی افزایش یابد!

     

    عدم نیاز به تردد به دفتر کار

    ترافیک یکی از معضلات بزرگ کارکنان در شهرهای بزرگ است. در برخی از شهرها به شهروندان توصیه می‌شود به علت آلودگی هوای شدید و پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کووید 19 از بیرون رفتن از خانه خودداری کنند.

    کارمند با دورکاری می‌تواند ترافیک و آلودگی را از زندگی کاری خود حذف کند و زمانی را که قرار بود در ترافیک به هدر رود به زمانی برای کار بیشتر، توجه بیشتر به نیازهای خانواده یا اوقات فراغت تبدیل شود.

     

    کاهش هزینه‌های کارکنان

    یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای دورکاری، حذف هزینه‌های مربوط به رفت ‌و آمد به ویژه در شهرهایی مثل تهران است؛ اگر با استفاده از ماشین شخصی به دفتر کار می روید، در این صورت هزینه بنزین و هزینه‌های تعمیر خودرو ناشی از استفاده زیاد از آن حذف خواهد شد.

    همچنین حذف هزینه خرید غذا، هزینه خرید لباس برای دفتر کار و هزینه پرستار مخصوص کودک و سالمند از دیگر مزایای دورکاری از دید کارکنان است.

     

    کاهش سطح استرس

    کار در منزل به کارکنان کمک می‌کنند استرس خود را با روش‌های مختلف کاهش دهند. برای مثال، آن‌ها می‌توانند زمان‌هایی که در ترافیک می‌مانند و استرس دیر رسیدن به شرکت را دارند را حذف کنند. صبح‌ها به ورزش بپردازند یا در پارک پیاده‌روی کرده و هوای تازه ای را تنفس کنند.

    از مزایای دورکاری این است که کارمند می تواند در یک محیط راحت و طبق سلیقه خود کار کنند. جالب است بدانید طبق تحقیقات، کارکنان دورکار شادتر از کارکنان حضوری هستند.

     

    کاهش سطح استرس

     

    معایب دورکاری از دید کارکنان

    در کنار مزایای دورکاری که می‌تواند بسیاری از مشکلات و محدودیت‌های کار حضوری را برطرف کند، باید به معایب دورکاری نیز توجه و راهکارهای مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.

    معایب دورکاری از دید کارکنان عبارت‌اند از:

     

    نداشتن بیمه و مزایای شغلی

    بیشتر کارفرماها کارکنان حضوری را بیمه می‌کنند و مزایایی مانند حق اولاد و حق مسکن برای آن‌ها در نظر می‌گیرند ولی در بیشتر موارد، کارکنان دورکار چنین حقوقی ندارند. یکی از بزرگترین معایب دورکاری این است که کارمند دورکار مجبور است خودش به فکر بیمه باشد.

     

    نداشتن شغل ثابت

    بیشتر دورکاران به ‌صورت پروژه ای کار می‌کنند؛ در نتیجه یکی دیگر از معایب دورکاری این است که نمی‌توان این شغل را یک شغل ثابت محسوب کرد. کارمندان دورکار ممکن است پس از پایان پروژه بیکار بمانند و برای پیدا کردن پروژه‌ای دیگر دوباره باید به جستجو بپردازند.

     

    احساس انزوا و تنهایی

    کارکنانی که شخصیت برون‌گرا دارند و از بودن در اجتماعات و انجام کارهای تیمی لذت می‌برند، دورکاری برایشان یک انتخاب مناسب نخواهد بود و ممکن است فرد دچار مشکلات روحی شود.

    احساس انزوا و تنهایی می‌تواند منجر به بی‌انگیزگی فرد دورکار و کاهش بهره‌وری او شود. البته اگر فرد شخصیتی درون‌گرا داشته باشد، به احتمال زیاد این مورد از معایب دورکاری، مزایای دورکاری برای آن شخص خواهد بود.

     

    احساس انزوا و تنهایی

     

    مزایای دورکاری از دید کسب ‌و کارها

    بسیاری از کسب‌وکارها توانستند در دوران کرونا بدون هیچ مشکلی به پیشرفت ادامه دهند. مزایای دورکاری که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت از دلایل پیشرفت آن‌ها محسوب می‌شود:

     

    استفاده از کارکنان حرفه‌ای

    افراد متخصص زیادی به‌ صورت دورکاری فعالیت می‌کنند و امروزه دسترسی به آن‌ها از طریق سایت‌های مختلف آسان شده است. کسب ‌و کارها می‌توانند به ‌آسانی یک نیروی متخصص از تولیدکننده محتوا تا طراح بروشور با توجه به بودجه و نیازهای خود از شهری دورتر از دفتر کار و حتی در خارج از ایران پیدا کنند.

    جالب است بدانید لینکدین به یکی از مکان‌ها برای استخدام کارکنان دورکار حتی از ایران برای کشورهای دیگر تبدیل شده است. این مزیت یکی از مهم‌ترین مزایای دورکاری است؛ زیرا می‌تواند مزیت رقابتی کسب ‌و کار باشد.

     

    کاهش هزینه‌ها

    کسب ‌و کارها باید کارکنان تمام ‌وقت خود را بیمه کنند و مزایای دیگری برای آن‌ها در نظر بگیرند. با استخدام یک نیروی دورکار دیگر نیازی به در نظر گرفتن بودجه‌ای برای این هزینه‌ها نیست و می‌توان این هزینه را به بخش‌های دیگر کسب ‌و کار اختصاص داد.

    اگر بیشتر کارکنان شرکت دورکار باشد، صاحب کسب ‌و کار می‌تواند دفتر کار کوچکی اجاره یا خریداری کند. اگر صاحب کسب ‌و کار هستید و مشکل بودجه دارید، استخدام کارمند دورکار بهترین توصیه به شما است!

     

    انجام کارها با کیفیت و سرعت بالاتر

    کارکنان دورکاری به‌ خوبی می‌دانند اگر می‌خواهند در شغل خود موفق باشند و متمایزتر از رقبای خود باشند، باید برای افزایش دانش و راضی کردن مشتریان خود تلاش کنند؛ بنابراین کسب ‌و کارها می‌توانند پروژه‌ها را با کیفیت و سرعتی قابل قبول تحویل بگیرند.

    اگر صاحب کسب ‌و کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً یک فرد دورکار حرفه‌ای پیدا کنید تا با تجربه بالای خود بتواند پروژه شما در کمترین زمان و کیفیتی عالی انجام دهد.

     

    کاهش استرس کارمندان شرکت

    اگر تلفن‌های شرکت‌ها همیشه زنگ می‌خورند و کار به ‌صورت تیمی انجام می‌شود، بودن در چنین فضایی برای کارکنان استرس‌زا است. با دورکار شدن کارکنان، کسب ‌و کارها به ‌آسانی می‌توانند سر و صدای محیط کاری را کاهش دهند و کارکنان نیز می‌توانند در خانه خود با کمترین استرس و حواس‌پرتی کار کنند.

    اگر دورکار شدن کارکنان به‌ صورت کامل برای کسب ‌و کار امکان‌پذیر نیست بهتر است کارکنان نیمی از روزهای هفته را به ‌صورت حضوری و نیمی‌ دیگر به‌ صورت دورکاری کار کنند.

     

    معایب دورکاری از دید کسب ‌و کارها

     

    معایب دورکاری از دید کسب ‌و کارها

    معایب دورکاری را می‌توان به عوارض قرص تجویزشده پزشک تشبیه کرد. این عوارض یا همان معایب را می‌توان با راهکارهای ارائه شده کاهش داد.

    معایب دورکاری از دید کسب ‌و کارها عبارت‌اند از:

     

    مشکل اعتماد به کارکنان دورکار

    یکی از مهم‌ترین معایب دورکاری از دید کسب ‌و کارها، اعتماد به فردی دورکاری است که ممکن است هیچگاه با او ملاقات نکنند. یکی از راه‌ها برای حل این مورد از معایب دورکاری، پرس‌وجو از کارفرمای قبلی یا خواندن نظرات آن‌ها در سایت‌های دورکاری است. همچنین می‌توان از طریق یک واسطه معتبر مانند سایت سفارش تولید محتوا با این دورکار ارتباط برقرار کرد.

     

    مشکل نظارت بر عملکرد کارکنان دورکار

    مدیران کسب ‌و کارها نمی‌توانند نحوه کار کارکنان دورکار را مشاهده کنند و مطمئن شوند که کارکنان تمام ساعات کاری را کار می‌کنند؛ بنابراین، کارشناسان این حوزه به کسب ‌و کارها توصیه می‌کنندکارکنان دورکار را به‌ صورت پروژه‌ای استخدام کنند و فقط نتیجه‌ای قابل قبول از دورکار بخواهند.

    برای مثال، اگر یک تولیدکننده محتوا برای کسب ‌و کار نیاز است، از او بخواهید روزانه 2000 یا 3000 کلمه به شما تحویل دهد یا اگر یک بازاریاب می‌خواهید، به او بگویید که در آخر هفته باید 150 نفر به علت تماس او خرید کرده باشند.

     

    مشکل عدم همبستگی کارکنان

    یکی دیگر از معایب دورکاری این است که کارکنان دورکار به دلیل این که با سایر افراد تیم در یک مکان کار نمی‌کنند ممکن است نتوانند خودشان را با سایر افراد، یک تیم بدانند. این مورد ممکن است به پیشرفت کسب ‌و کار آسیب بزند.

    برای توضیح بیشتر این مورد از معایب دور اری می‌توان گفت ممکن است کارکنان دورکار نتوانند منظور خود را به یکدیگر از طریق پیام‌های متنی برسانند.

     

    مشکل عدم همبستگی کارکنان

     

    سخن پایانی

    آیا می‌خواهید با توجه به مزایای دورکاری، چالش همه‌گیری ویروس کرونا را به فرصت تبدیل کنید یا معایب دورکاری برای شما پررنگ‌تر شده است و روزشماری می‌کنید با از بین رفتن ویروس کرونا، دوباره مانند گذشته کار کنید؟!

    کارشناسان توصیه می‌کنند از فرصت‌هایی که تکنولوژی در اختیار کسب ‌و کارها قرار می‌دهد استفاده کنید و پروژه‌هایتان را به کارکنان باتجربه‌ای که مانند آن‌ها در شهر شما نیستند بسپارید و از مزایای بسیار دورکاری بهره‌مند شوید.

    تحلیلگران کسب و کارها سال هاست که از مزایای دورکاری حمایت می کنند!

    طبق تحقیقات انجام شده، کارکنان دورکار رضایت شغلی، پیشرفت شغلی و زمان مفید بیشتری از کارکنان حضوری و نیمه‌حضوری دارند. همچنین جالب است بدانید این کارکنان دورکار، عدم نیاز به رفت ‌وآ مد، انعطاف‌پذیری برنامه کاری و گذران زمان بیشتر با خانواده را از بهترین مزایای دورکاری انتخاب کردند.

    با وجود اینکه مزایای دورکاری بسیار است، باید به معایب دورکاری نیز توجه شود. منظور ما از توجه این است که برای برطرف کردن معایب دورکاری و تبدیل کردن آن‌ها به مزایا، تدابیر لازم انجام گیرد!

    به امید موفقیت هر چه بیشتر شما و کسب و کار شما...

    ولاگ چیست و ولاگر کیست؟