• ولاگ چیست و ولاگر کیست؟

    • 15 آذر 1400 - امتیاز مطلب 0

    ولاگ و ولاگر اصطلاحاتی هستند که در دنیای مدرن رایج شده اند؛ در عصر رشد و محبوبیت پلتفرم‌های ویدیویی، راه‌اندازی یک ولاگ برای سازندگان، صاحبان مشاغل و افرادی که می‌خواهند محبوب و موفق شوند یک امر ضروری است!

    بله، اگر طرفدار نوشتن نیستید، ولاگ می تواند راهی جایگزین برای رساندن پیام شما به مخاطب باشد؛ راهی برای تعامل آنلاین با مخاطب قدیمی و همچنین یافتن مخاطبان جدید.

    اما در واقع ولاگر بودن به چه معناست؟! اصطلاح ولاگ از کجا آمده است؟! در این مطلب از وبلاگ داما همراه ما باشید تا به طور کامل با این اصطلاحات آشنا شوید.

     

     

    ولاگ چیست؟

    ولاگ نوعی محتوای ویدئویی است که این روزها طرفداران بسیاری بین تولیدکنندگان محتوا پیدا کرده است. در حقیقت ولاگ (Vlog) مخفف عبارت (Video Blog) است. بلاگ‌ها محتواهایی هستند که در قالب نوشتاری تولید و عرضه می‌شوند و کلمات، ماده خام آن هستند. اما ولاگ‌ها یا ویدئوبلاگ‌ها بر پایه و مبنای ویدئوها هستند و ماده خامشان ویدئو است.

    اگر بلاگ‌ها را درنظر بگیرید و دیده باشید، احتمالا می‌دانید که بلاگ‌نویس در مورد مسائل روزمره، آنچه که به او می‌گذرد، موضوع و یا یک تجربه خاص می‌نویسد؛ شبیه به خاطره. ولاگ هم همین چهارچوب را دارد. فردی که ولاگ می‌سازد محتوایی که در خصوص یک تجربه و یا یک موضوع خاص قصد اشتراک آن را دارد، در قالب محتوای ویدئویی تولید می‌کند و به اشتراک می‌گذارد.

    این ویدئو در نهایت می‌تواند در پلتفرم‌های متعددی به اشتراک گذاشته شود. پلتفرم‌های ویدئو محوری مثل یوتیوب، آپارات و حتی اینستاگرام. به ولاگ‌ها ویدئوکست هم گفته می‌شود اما استفاده از این عبارت به اندازه ولاگ و ویدئوبلاگ مرسوم و رایج نیست.

    اما موضوع این جنس از محتوا می‌تواند در چه زمینه‌ای باشد؟ شاید باورتان نشود اما ساده‌ترین عناوین می‌تواند ایده‌ای برای تولید این محتوای ویدئویی باشد؛ امور روزمره ساده، آنباکسینگ محصول، نقد یک محصول، کتاب یا فیلم، در مورد سفر، بازی، سبک زندگی یا هر عنوان دیگری که به ذهنتان خطور می‌کند.

    ولاگ‌ها فضای بسیار ساده‌ای دارند و ماهیت آن‌ها به گونه‌ای است که شما با تماشای آن احساس می‌کنید که خودتان در حال تجربه همان اتفاق هستید. فضایی صمیمانه و دوستانه دارد و با هدف آگاهی بخشی به مخاطب، در یک زمینه خاص تولید می‌شوند.

     

    ولاگ چیست؟

     

    ولاگر کیست؟

    قاعدتا به فردی که ولاگ یا ویدئو بلاگ‌ها را تولید و منتشر می‌کند ولاگر (Vlogger) گفته می‌شود. یک ولاگر از نخستین مرحله تولید یک ولاگ که همان فیلم‌برداری یا عکس‌برداری است کار خود را آغاز می‌کند و درنهایت با انتخاب پلتفرم مناسب برای انتشار و عرضه این محتوا، آن را به مخاطب می‌رساند.

    ولاگر با توجه به ماهیت ویدئویی که تولید کرده، پلتفرم مناسب برای انتشار ویدئو را انتخاب می‌کند. در حقیقت یک ولاگر حرفه‌ای اندکی با اصول بازاریابی آشنایی دارد و می‌تواند مخاطب را نیازسنجی کند و می‌داند که چه محتوایی برای او جذاب‌تر است.

    توجه به این نکته ضروری است که فعالیت در این فضا مستلزم استمرار و ثبات است. چون اگر در تولید و انتشار محتوا استمرار نداشته باشید، مخاطب خود را از دست خواهید داد.

     

    ولاگر کیست؟

     

    تاریخچه کوتاه از ولاگینگ (Vlogging)

    در سال 1994 و با گسترش استفاده مردم از اینترنت، افراد شروع به استفاده از این فضا برای شرح زندگی، آموخته‌ها و تجربیات خود کردند. آن‌ها این مطالب را در قالب بلاگ‌ پست‌ها می‎‌نوشتند و منتشر می‌کردند. البته باید بدانید که شکل و شمایل امروزی را نداشتند ولی نمی‌توان وجود آن‌ها را انکار کرد.

    همه این‌ها متعلق به زمانی است که اینترنت امکان آپلود ویدئو را به کاربر نمی‌داد. نخستین محتواهای ویدئویی موجود در اینترنت مربوط به سال‌ 1989 است که این ویدئوها متعلق به مردی به نام نلسون سالیوان (Nelson Sullivan) است.

    نلسون ویدئوهایی را از اطراف خانه خود در نیویورک فیلم‌برداری کرده بود و قصد داشت با استفاده از آن‌ها یک برنامه تلویزیونی بسازد. می‌توان گفت این نخستین ولاگ موجودی است که با وجود عدم دسترسی به اینترنت تولید شده است. زیرا دقیقا از همان قواعد تولیدی برای ولاگ پیروی می‌کرد.

    با رشد بلاگ نویسی و بهبود امکانات اینترنت، اولین ویدئو تولید و به محتوای یک بلاگ پیوست شد. آدام کنتراس (Adam Kontras) در سال 2000 یک ویدئوی 15 ثانیه‌ای از خود، درحالیکه گربه‌ای را به داخل ساختمان منزلش هدایت می‌کرد، منتشر کرد. بعدها او یک سفر به لس‌آنجلس رفت و تجربیات خود در این سفر را فیلم‌برداری کرد.

    پس از معرفی یوتیوب در سال 2005، ولاگینگ جهشی به جلو داشت و به زودی به یکی از پرطرفدارترین اشکال تولید محتوا تبدیل شد.

     

    تاریخچه کوتاه از ولاگینگ (Vlogging)

     

    تفاوت ولاگ با وبلاگ و ولاگر با بلاگر چیست؟

    اگر یک کاربر فعال در شبکه‌های اجتماعی باشید احتمالا هر دوی این کلمات را شنیده یا خوانده‌اید. افراد با ولاگ و بلاگ کسب درآمد می‌کنند. اما ولاگر با بلاگر تفاوت‌هایی دارد که در ادامه به تشریح این تفاوت می‌پردازیم.

    بلاگر کسی است که تجربیات و دانسته‌های خود را در قالب محتوای متنی و تصویری با دیگران به اشتراک می‌گذارد؛ اما ولاگر از محتوای متنی استفاده نمی‌کند. همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، ولاگر با تکیه بر محتوای ویدئویی تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارد.

    اما شباهت این دو مفهوم در ساده و بدون تکلف بودن محتواست! یک بلاگر یا ولاگر، بدون هیچ حاشیه‌ای موضوعی که قصد توضیح آن را به مخاطب دارد، در قالب کلمات یا ویدئو منتشر می‌کند و هر دوی این افراد از تاثیرگذاران دنیای امروز هستند.

     

    چگونه ولاگ را شروع کنیم و ولاگر شویم؟

    اول از همه باید این نکته را بدانید که برای ولاگر شدن نیاز به گذراندن دوره خاصی ندارید. البته این بدان معنا نیست که محتواهای آموزشی موجود در بازار را نکوهش کنیم، اما باید بگوییم که اگر خودتان را آدم خلاق و ایده‌پردازی می‌دانید، می‌توانید ولاگینگ را هر زمان که اراده کردید آغاز کنید.

    برای این کار فقط باید یک ایده جالب داشته باشید و کمی تجهیزات! بعد از یافتن ایده، مخاطب خود را متصور شوید. یعنی قرار است ویدئوهای شما را چه افرادی ببینند. وقتی مخاطب خود را بشناسید، می‌توانید مطابق با سلیقه او ویدئوهای خود را تولید کنید و درنهایت بیشتر دیده خواهید شد.

    بعد از آن، باید پلتفرمی که قصد انتشار این ولاگ‌ها را در آن دارید انتخاب کنید؛ پلتفرم مورد نظر شما با درنظر گرفتن مخاطب انتخاب می‌شود. اگر مخاطب شما در اینستاگرام فعال است، بهتر است این فضا را انتخاب کنید و اگر در پلتفرم‌های دیگری فعال است، بهتر است آن‌ها را برای انتشار انتخاب کنید.

    توصیه می‌کنیم یک سبک و لحن خاص برای خود انتخاب کنید و برای ویدئوهای خود فضاسازی مناسبی درنظر بگیرید. این لحن و فضا در نهایت امضای شما خواهد شد.

    اما همه چیز به ویدئو ساختن برنمی‌گردد! محتوای شما باید در نهایت ارزش تازه‌ای به مخاطب اضافه کند و جدا از جذاب بودن، برای او خلق ارزش کند. البته این به معنای آن نیست که حتما باید مورد خاصی را آموزش دهید که برای مخاطب خلق ارزش کرده باشید. همین که بتوانید یک ولاگ طنز یا کمدی تولید کنید و مخاطب را بخندانید، رسالت خود را به انجام رسانده‌اید.

    نکته دیگری که باید بدانید در مورد تجهیزات است؛ برای ولاگر شدن نیاز به بهترین تجهیزات فیلم‌برداری ندارید. می‌توانید بعد از اینکه به درآمد از این مسیر رسیدید، تجهیزات حرفه‌ای تهیه کنید. اما برای شروع تلفن همراهتان کافی است. می‌توانید هر جا که هستید با استفاده از دوربین تلفن همراهتان فیلم‌برداری کنید و سپس با یک نرم‌افزار ساده ویدئوی خود را ویرایش و در نهایت اقدام به انتشار این محتوا کنید.

    حالا شما یک ولاگر هستید!

     

    چگونه ولاگ را شروع کنیم و ولاگر شویم؟

     

    چند نکته مهم در ساختن یک ولاگ جذاب

    نکته اول: این فضا هیچ قانونی ندارد. همانطور که در بخش‌های قبلی همین مطلب نوشتیم، دلیلی ندارد که گمان کنید برای موفقیت در این فضا، حتما باید بهترین ایده را داشته باشید و کار تازه‌ای انجام دهید.

    یک روزمرگی ساده، می‌تواند موضوع مناسبی برای خلق ویدئوهای شما باشد. گمان نکنید که نیاز به آموزش خاصی دارید، همین که بتوانید فیلم‌برداری کنید و مراحل اولیه ویرایش ویدئو را بدانید، می‌توانید ولاگر شوید.

    نکته دوم: از همه چیز حرف بزنید! قرار نیست محتوای شما چهارچوب و زمینه خاصی داشته باشد. می‌توانید در مورد هرچیزی ویدئو تولید و منتشر کنید. برای مثال، اگر شما یک گیمر هستید می‌توانید ویدئوهای جذابی درخصوص نقد و بررسی بازی‌های جدید کامپیوتری تولید و برای مخاطبان این عرصه منتشر کنید.

    نکته سوم: کپی نکنید! قرار نیست چون ولاگر دیگری با انتشار ویدئو در مورد یک موضوع خاص به شهرت و درآمد رسید، شما هم با پیروی از الگوریتم و روش او به همان میزان از موفقیت برسید. سعی کنید در این فضا صاحب سبک و خلاق باشید.

    نکته چهارم: ولاگ‌سازها را دنبال کنید. پیش از شروع فعالیتتان در این فضا، مانند هر فضای کاری دیگری به مطالعه نیاز دارید. مطالعه در این فضا هم به معنای تحقیق پیرامون سایر ولاگرهاست.

    محتوای ویدئویی سایر ولاگرها را دنبال کنید تا سبک و سیاق این کار را بیابید. فضاسازی‌ها، کادربندی ویدئوها، مدت زمان ویدئو، نظرات مخاطبین و سایر پارامترها را بررسی کنید تا به بهترین ایده و نتیجه در مورد کارتان برسید.

    نکته پنجم: برای شروع کار تجهیزات اهمیت زیادی ندارند! البته نمی‌توان منکر این شد که یک ویدئوی حرفه‌ای با کادربندی‌های جذاب، برای مخاطب جذابیت بیشتری دارد، اما ویدئوی ساده شما که با دوربین تلفن همراهتان آن را ضبط کرده‌اید هم می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. چرا که احساس صمیمیت بیشتری به مخاطب می‌دهد.

     

    چند نکته مهم در ساختن یک ولاگ جذاب

     

    ویدیوهای ولاگ را کجا به اشتراک بگذاریم؟

    مهم‌ترین نکته در تولید ولاگ، انتخاب پلتفرم مناسب برای انتشار است. شما می‌توانید ولاگ را در هر فضا و پلتفرمی که به آن علاقه دارید به اشتراک بگذارید. فقط قبل از هر چیزی باید ماهیت آن شبکه اجتماعی را درنظر داشته باشید.

    برای مثال توییتر شبکه اجتماعی مناسبی برای انتشار ولاگ نیست. چون مخاطب این فضا علاقه‌ای به دیدن ویدئو ندارد. اما برعکس اینستاگرام یک شبکه اجتماعی مناسب است. چرا که مخاطب فعال در اینستاگرام به دیدن ویدئوهایی از روزمرگی افراد و آنباکسینگ محصولات علاقه دارد.

    بهترین پلتفرم برای انتشار ولاگ‌ها، یوتیوب است! چرا که مخاطب این فضا، به دنبال همین ویدئوها وارد این فضا شده است. در نتیجه، کسب درآمد نیز در این فضا بهتر از باقی پلتفرم‌هاست.

     

    راه‌های کسب درآمد از ولاگ

    اما نکته اصلی کسب درآمد است! ولاگرها از این روش کسب درآمد می‌کنند و جالب است بدانید که درآمد بسیار خوبی هم دارند.

    یکی از راه‌های کسب درآمد از طریق ولاگ و تولید محتوای ویدئویی، روش مستقیم است. ولاگرها، با تبلیغاتی که در محتوای ویدئویی خود انجام می‌دهند، کسب درآمد می‌کنند. درحقیقت اگر برند یا محصولی از یک ولاگر بخواهد که اقدام به تولید محتوای ویدئویی در این باره کند، می‌تواند این ویدئو را در رسانه‌های شخصی خود هم منتشر کند.

    اگر محتوای خود را در یوتیوب آپلود کنید، بابت هر بازدیدی که بگیرید، می‌توانید درآمد دلاری داشته باشید. البته برای ولاگر ایرانی کسب درآمد دلاری از یوتیوب دشوارتر از ولاگرهای خارجی است. البته یوتیوب به ازای هر تبلیغی که بین محتوای ویدئویی یک ولاگر پخش می‌شود به او پول پرداخت می‌کند. یعنی اگر کاربر این ویدئوها را رد کند و نبیند، یوتیوب هیچ پولی به تولیدکننده ولاگ نخواهد داد.

    در ایران، آپارات پلتفرم مناسبی برای کسب درآمد از ولاگ است. آپارات هم سیاستی مشابه با یوتیوب دارد و دسترسی آن برای کاربر ایرانی ساده‌تر است.

    روش بعدی این است که ولاگر اسپانسرشیپ بگیرد. آیا تا به حال ویدئویی دیده‌اید که فرد در آن یک برند آرایشی خاص را نقد می‌کند یا از آن‌ها استفاده می‌کند؟ این محتواها اسپانسر دارند. یعنی یک برند خاص به ولاگر بابت این که در ابتدا یا انتهای ویدئو نام او را ببرد، پول پرداخت می‌کند.

    آنباکسینگ محصول هم یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توانید کسب درآمد کنید. تولیدکنندگان محصولات جدید که کالایی را تولید و روانه بازار می‌کنند، برای اینکه به مخاطب معرفی شوند می‌توانند از همین روش استفاده کنند.

    علاوه بر این، شما می‌توانید با استفاده از ولاگ و ویدئوها محصولات خود را به مخاطب معرفی کنید و اگر کسب‌وکاری دارید آن را به مخاطب معرفی کنید.

     

    راه‌های کسب درآمد از ولاگ

     

    محتوای ولاگ باید رسمی باشد یا غیررسمی؟

    نکته‌ای که باید به آن دقت کنید لحن ولاگر در ویدئو است. مخاطب ولاگ‌ها دوست ندارند مثل رادیو و تلویزیون یک سخنگو با لحن رسمی و خشک را ببینند. اگر لحن شما غیررسمی باشد، جذابیت بیشتری برای مخاطب دارد.

    نکته بعدی این است که اگر طنز را کمی چاشنی کارتان کنید هم بسیار جالب خواهد بود. اما مراقب باشید که از شوخی‌ها، بیش از اندازه استفاده نکنید. چرا که شوخی بیش از حد ممکن است مخاطب را خسته کند و احساس لودگی نسبت به شما و محتوایی که تولید می‌کنید پیدا کند.

    درنهایت همه چیز به مخاطب شما باز می‌گردد. فراموش نکنید که حتی در انتخاب لحن مناسب باید به این فکر کنید که ویدئوی شما توسط چه افرادی دیده و به اشتراک گذاشته می‌شود.

     

    چگونه فعالیت خود را شروع کنیم؟

    گام اول تقویت فن بیان است! برای جذب مخاطب باید بتوانید خوب حرف بزنید و لحن جذابی داشته باشید. بعد از اینکه مخاطب خود را شناختید، می‌توانید بهترین لحن را برای برقراری ارتباط با آن‌ها پیدا کنید.

    لحن خوب می‌تواند به صورت ناخودآگاهانه روی مخاطب اثر بگذارد. مجبور نیستید از سبک خاصی پیروی کنید تا جذاب‌تر به نظر بیایید. کافیست خودتان باشید! همین برای مخاطب از هر چیزی جذاب‌تر است.

    گام دوم این است که یک برنامه راه برای خود درنظر داشته باشید. برنامه ریزی شما باید زمان بندی مناسبی داشته باشد. یعنی باید بدانید که هر ویدئویی که تولید می‌کنید قرار است در چه زمانی منتشر شود و چه عنوانی دارد.

    این نقشه راه شما را از سردرگمی نجات می‌دهد. برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند که همیشه یک ویدئو آماده برای انتشار داشته باشید.

    گام سوم برای ساخت ولاگ این است که مکان مناسبی برای فیلم برداری انتخاب کنید. اگر ویدئوهای شما سفرنامه است که قطعا فضای ثابتی نخواهید داشت. اما اگر جنس محتوای شما متفاوت از سفرنامه‌هاست بهتر است یک مکان ثابت برای ضبط ویدئوهای خود انتخاب کنید.

    محیطی که انتخاب می‌کنید باید آرام و بدون هیچ سر و صدایی باشد، نور مناسبی داشته باشد و شلوغ نباشد.

    گام چهارم سناریونویسی است! پیش از شروع فیلم‌ برداری، یک سناریو مشخص برای ویدئوی خود بنویسید. سناریو موجب می‌شود تا ولاگر از بداهه‌گویی و پرداختن به مسائلی که شاید اهمیتی نداشته باشند، جلوگیری کند.

    توصیه می‌کنیم برای اینکه همه افراد جامعه را درنظر گرفته باشید در ویدئوهای خود از زیرنویس برای افراد ناشنوا استفاده کنید. وقتی یک ولاگر همه افراد جامعه را درنظر می‌گیرد، محبوبیت خود را افزایش می دهد.

    توجه داشته باشید که در این مسیر برای نظر مخاطب ارزش ویژه‌ای قائل باشید. همیشه کامنت‌ها و نظرات آن‌ها را بخوانید و اگر کارایی دارد، حتما در مسیر کارتان آن را لحاظ کنید. در نهایت همواره تعامل خود را با مخاطب حفظ کنید.

     

    چگونه فعالیت خود را شروع کنیم؟

     

    سخن پایانی

    با گسترش اینترنت، تبلیغات و بازاریابی تغییر کرده است. بیزینس‌ها و کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، محصولات خود را تبلیغ کنند. در این مطلب از ولاگ و ولاگری حرف زدیم؛ روشی که این روزها طرفداران بسیار زیادی دارد.

    ویدئوها تاثیر بیشتری روی مخاطب دارند و اگر با استفاده از آن اقدام به تبلیغ محصول یا خدماتی کنید، احتمال جذب مشتری بیشتری خواهید داشت. علاوه بر این، اگر خودتان کسی باشید که اقدام به تولید محتوای ویدئویی می‌کند، می‌توانید از این عرصه برای کسب درآمد استفاده کنید.

    محتوای ولاگ‌ها درست شبیه به بلاگ‌ها می‌تواند هر چیزی باشد. حتی روزمرگی ساده شما هم می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد! این صنعت، جای رشد بیشتری دارد و هنوز تا آن اندازه که باید، به آن توجه نشده است. اما به زودی به عنوان یک شغل، به رسمیت شناخته خواهد شد.

    فراموش نکنید که برای شروع سخت‌گیری را کنار بگذارید و فقط کارتان را شروع کنید. حتی مشهورترین ولاگرهای امروز هم یک روز از ساده‌ترین موضوعات و عناوین شروع کردند و بعدها که به شهرت بیشتری رسیدند به درآمدهایی که امروز دارند دست پیدا کردند.

    دیدگاه شما

    × در حال پاسخ به: کاربر سایت

    امتیاز : 0 از 5 رای